måndag 20 augusti 2012

Bruce Springsteen på Ullevi 1985

Den 8 juni 1985 såg jag den bästa konsert jag någonsin sett - Bruce Springsteen & The E Street Band på Ullevi i Göteborg.

Det har gått 27 år och jag har sett ett par hundra konserter sedan dess, men ingen har varit lika bra - och jag är ganska säker på att ingen någonsin kommer att bli. Det är egentligen omöjligt att förklara hur bra detta var - man måste helt enkelt ha varit på plats. Det var dagen efter jag tog studenten och vi var på plats på innerplan redan på eftermiddagen och satt och väntade i strålande solsken.

När konserten drog igång var det till en mycket mäktig Born In The USA med the Mighty Max Weinberg som slog hårdare än jag sett någon annan trummis göra. Detta följdes av helt otrolig rock'n'roll i makalösa Badlands och Out In The Street.

Sedan något lugnare i Johnny 99, mer ös i Atlantic City och allsång till The River. Det finns ingen setlista som kan mäta sig med denna konsert... Working On The Highway, Prove It All Night, Glory Days, The Promised Land, Thunder Road. Detta är musiken jag älskar!

Inledningen av Hungry Heart är grym när publiken sjunger hela första versen. Denna följs av en grym uppvisning i Cadillac Ranch.

Avslutningen är helt enorm: Because The Night, Rosalita (Come Out Tonight), en vacker cover av Elvis Can't Help Falling In Love, Born To Run, Bobby Jean, Ramrod och sedan den legendariska 20-minutersversionen av Twist And Shout som orsakade så stora sprickor på Ullevi att det dröjde länge innan nya konserter spelades där.

Man var ung och lycklig på en sagolik konsert med världens bästa rockband. Oslagbart!!!

Konserten fick högsta betyg i Kvällsposten (Olle Berggren), Expressen (Mats Olsson) och Aftonbladet (Lasse Anrell).

Setlista
  1. Born in the USA
  2. Badlands
  3. Out in the Street
  4. Johnny 99
  5. Atlantic City
  6. The River
  7. Working on the Highway
  8. Trapped
  9. Prove It All Night
  10. Glory Days
  11. The Promised Land
  12. My Hometown
  13. Thunder Road
  14. Cover Me
  15. Dancing in the Dark
  16. Hungry Heart
  17. Cadillac Ranch
  18. Downbound Train
  19. I'm on Fire
  20. Because the Night
  21. Rosalita (Come Out Tonight)
  22. Can't Help Falling In Love
  23. Born To Run
  24. Bobby Jean
  25. Ramrod
  26. Twist and Shout / Do You Love Me / Twist and Shout
Bruce Springsteen & The E Street Band
Bruce Springsteen (Sång, gitarr & munspel)
Roy Bittan (Piano & synthesizer)
Clarence Clemons (Saxofon, percussion & sång)
Danny Federici (Keyboards)
Nils Lofgren (Gitarr & sång)
Patti Scialfa (Gitarr, percussion & sång)
Gary Tallent (Bas)
Max Weinberg (Trummor)


1 kommentar:

Unknown sa...

Härlig berättelse, jag var där också på den legendariska konserten. Ullevi sprack och vi blev alla kära i detta fenomen Springsteen & Street Band. Ung, lycklig och helt överkörd av en rockmaskin som jag inte ens kunde ana mig till var möjlig.